רסיסים

יש מה לעשות !
סיכום הרצאה לאמנים שהתקיימה ב- 1/7/2010 בגלריה הוראס ריכטר

שלום לכולכם, אמנים ויוצרים ,
אלה שהשתתפו במפגש במסגרת הלילה הלבן, וגם אלה שלא הצליחו להגיע וביקשו להתעדכן. הבטחתי סיכום ההרצאה והנה הוא סוף סוף לפניכם גם בבלוג.

במפגש עסקנו בשני נושאים עיקריים:
א- מיתוסים לגבי אמנים ועולם האמנות ושבירתם
ב- יש מה לעשות! מודל 4 רגלי השולחן לבניית קריירה אמנותית מאוזנת

א'- שבירת מיתוסים לגבי אמנים והצלחה בעולם האמנות

תחום האמנות רווי במיתוסים ואמונות: האמן הסובל, האמן הרעב, האמן הבודד וכו'.
אך האם המיתוסים האלה אכן משקפים את העידן בו אנו חיים: המודרני, הגלובלי, הפתוח לכל אדם ומקשר בקלות בין אנשים בכל מקום? לא בטוח.

הבעיה העיקרית עם מיתוסים ואמונות היא שהן מקבעות ומשתקות מחשבה חופשית ועצמאית ומעודדות פסיביות. אם אנו נאחזים במיתוס או באמונה, אנו גורעים מתחושת ההשפעה שלנו ומרגישים חסרי אונים, תחושת "מה הטעם?"
אדם מוכשר המאמין במיתוסים כמו "אי אפשר להתפרנס מאמנות", עלול לוותר על מימוש כישרונו. כן, אולי הוא ימשיך ליצור לעצמו, אך לא ייקח על עצמו את המחויבות הנדרשת לשכלול כלי ההבעה שלו, להבאת עבודתו לידיעת אוהבי אמנות וכו'.
מעניין לשים לב שתכונה אנושית נפוצה , היא ההתמדה שלנו באיסוף הוכחות לכך שהמיתוס אכן נכון, תוך התעלמות ממידע הסותר את המיתוס, כאשר ההיגיון אומר שאם יש מקרה אחד לפחות שסותר את המיתוס או את האמונה – ייתכן שיש עוד מקרים – ואין סיבה שלא נוותר על האמונה הישנה.
כאשר אנו מוותרים על המיתוס השלילי ומסתכלים על המציאות, אנו יכולים למצוא סיפורי הצלחה שיכולים לעורר בנו השראה, לתת לנו כוח וכלים לפעולה.
לדוגמא: במקום לאסוף מידע על אמנים שאינם יכולים להתפרנס, נוכל לאסוף מידע על כל אותם אמנים (ואפילו נרחיק לכת לאמנים ישראליים) שכן מתפרנסים מכישרונם ואף מתעשרים (דוגמא מהכתבה ב הארץ – http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1022069.html ).
בתחום המוסיקה לדוגמא נכתבו כתבות רבות על אמנים ישראליים שמתפרנסים יפה ממוסיקה: פיטר רוט ועידן רייכל שמצליח ברמה בינלאומית, עושה כסף ממוסיקה, מפרנס להקה של 9 אמנים וצוות טכני. (רוב הכתבות יצאו בדפוס – הנה דוגמא מהירה אונליין http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=611865 )

במפגש ניסינו לבחון את אמיתות המיתוס "אמן חייב לגור בתל אביב כדי להצליח" , מתוכו נגזר המיתוס "בעלי גלריות לא מגיעים לפריפריה".
מצאנו לפחות 2 דוגמאות של אמנים מתוך קהל המשתתפים בהרצאה והמעגל הקרוב שלהם לגבי אמנים החיים בפריפריה ומצליחים (מציגים בתערוכות ומוכרים ובעלי גלריות אף מגיעים אליהם), גם כנרת אביבי, מנהלת הגלריה המארחת, העידה שהיא נוסעת בכל הארץ ומבקרת בסטודיו של אמנים בפריפריות. מצאנו גם דוגמאות של אמנים בתחום המוסיקה שיוצרים, מופיעים ואף מתפרנסים בדרך המתאימה להם , בביתם שבצפון (מיקה קרני ומיקי שביב).

ולסיום פרק זה שמענו את סיפורה של ורדה כרמלי, אמנית , צלמת ובעלת גלריה סטודיו 20 ,
אשר גילתה את החיבור שלה לאמנות בגיל מאוחר, מחזיקה סטודיו ביפו, מציגה בכל העולם ומכניסה כסף ממכירת אמנות.

ברגע שאנו מוותרים על מיתוס – אנו מתחילים לשאול את השאלות הנכונות, שאלות מקדמות: "מה הם עשו כדי להצליח?" "כיצד אני יכול/ה להגיע לשם?" כאן מתאפשר מרחב למידה ועשייה אינסופי ויצירת מציאות שאנו רוצים עבורנו.
נכון, ייתכן שהדרך לא תהיה קלה, יהיו אתגרים, אבל בטוח נתקדם יותר כך, מאשר אם נשב בחיבוק ידיים ונאנח בצוותא (או לבד) על "המצב הקשה".

* * *

חלק ב' יש מה לעשות!

ומה קורה לאחר ששוברים את המיתוסים?
מתאפשר מרחב של השפעת האמן על חייו, יצירתו, והצלחתו.
קריירה באמנות דורשת מחויבות והשקעה, לעתים של שנים רבות יותר מאשר נדרש בתחומים אחרים וזה יכול להיות קצת מפחיד – מה יקרה אם אשקיע הרבה זמן וכסף – ואכשל?

אך אולי שאלה טובה יותר היא: מה יקרה אם אתן לפחד להתגבר עלי ולא אנסה לעולם? מה יותר מפחיד?

באתר שלי מצוטט משפט אהוב עלי מאד: "המקומות העצובים ביותר בעולם הם בתי הקברות. לא בגלל שאנשים קבורים שם, אלא בגלל שחלומות, כשרונות וייעודים שמעולם לא הוגשמו קבורים שם. בתי הקברות מלאים בספרים שמעולם לא נכתבו, שירים שמעולם לא הושרו, מילים שמעולם לא נאמרו, דברים שמעולם לא נעשו" (מארק ויקטור הנסן, מחבר הספר מרק עוף לנפש)
אם יש לכם מחויבות לממש את עצמכם, צעד חשוב ראשון יכול להיות להסכים לשחרר את המיתוסים והאמונות שמונעים מכם זאת – וקדימה לעבודה.

העולם שלנו משתנה בקצב מהיר, מהפכת שיתוף המידע והשקיפות שעורר האינטרנט מחזיר את כוח ההשפעה לפרט וכך גם בעולם האמנות. הכלים החדשים מאפשרים לאמנים להגיע בקלות רבה יותר, במהירות רבה יותר ובזול לקהל היעד המדויק שלהם בכל מקום בעולם.

מה עושים?

קודם כל לומדים את המציאות של התחום בו אתם פועלים, לקרוא באינטרנט בספרים (באנגלית יש הרבה ספרי מידע ועזרה עצמית לאמנים), אפשר לשאול אנשים שמצליחים בתחום – איך הם עשו את זה. תתפלאו לגלות שכמה מהם ישמחו לעזור.
אתם יכולים למצוא את הדרך שלכם ע"י למידה ומחקר עצמאי.

אני מציעה כאן נקודות מבט חדשות וכלים מעשיים לבניית קריירה אמנותית מאוזנת, בה היצירה, השיווק, המכירות ובניית היחסים הבינאישיים תומכים אחד בשני ומאפשרים מימוש מלא יותר של כישרונו ואמירתו הייחודית של האמן.

מודל 4 רגלי השולחן לבניית קריירה אמנותית מאוזנת

קריירה אמנותית מאוזנת הינה מציאות בה היצירה האמנותית, שיווקה, המכירה שלה ובניית היחסים הבינאישיים, תומכים אחד בשני ומאפשרים מימוש מלא יותר של כישרונו ואמירתו הייחודית של האמן.

משטח השולחן מסמל את האמן ומהות האמירה האמנותית האישית והייחודית שלו.
בכדי שיצירה תהיה בעלת ערך רחב מעבר לתרפיה האישית של היוצר, צריכה לאמן להיות איזו אמירה אישית, מהות שהוא רוצה לבטא.
ללא בהירות לגבי המהות והחיבור של האמן למהות העמוקה, קשה ליצור משהו משמעותי שניתן יהיה לשווק, למכור, או לתקשר לגביו או באמצעותו.

ארבעת רגלי השולחן המאפשרות למשטח השולחן
לעמוד בצורה יציבה הן:

  • מקצועיות
  • שיווק ופרסום
  • עסקי / כלכלי
  • יחסים בינאישיים

חוסר איזון בין רגלי השולחן עלול לגרום לקריירה מתנדנדת, חוסר מימוש או מימוש חלקי בלבד של הכישרון האמנותי.
כך נוכל לראות לדוגמא, אמן או יוצר בעל עבודות נפלאות (רגל מקצועית חזקה), שאינן מוצגות ואינן ידועות לאיש, או אמן מפורסם שאינו מתפרנס מאמנותו. או אמן עם קשרים מצוינים, אך עבודות שאינן מספיק טובות.

לעומת זאת איזון בין רגלי השולחן יוצר מערכת המזינה את עצמה:
המקצועיות מאפשרת שיווק ומכירה (כלכלי)
השיווק מאפשר מכירה (עסקי-כלכלי) וכן יצירת קשרים והזדמנויות המחזקות את המקצועיות (נסיון, שיתופי פעולה, חניכה)
העסקי-כלכלי – מחזק את השיווק ואת היכולת להתפתח מקצועית (דוגמא – אורי גרשט יכול היה, לאחר מכירת העבודות הראשונות לממן פרויקטים גדולים יותר, מושקעים יותר, הדורשים משאבים)
היחסים הבינאשיים – משפיעים על השיווק, העסקי כלכלי (מכירות) והמקצועיות.

ניתן לאתר חוזקות וחולשות בכל אחת מרגלי השולחן ולחזק את החולשות לפי הצורך. (במייל הבא אשלח לכם רשימת מטרות ופעולות אפשריות לחיזוק כל אחת מהרגליים)

בתחתית השולחן תומכת ה"רצפה" או ה"שטיח" הנדרשים לפיתוח וחיזוק כל הרגליים, והם כוללים בין השאר: ניהול זמן, ניהול עצמי, סדר עדיפויות, קבלת החלטות, פניות רגשית ועוד.

הרגל המקצועית
חיזוק רגל זו מתבטאת בהרחבת הידע, המיומנויות והיכולות, המאפשרים לאמן לבטא את המהות הייחודית שלו בצורה מדויקת. חיזוק הרגל מאפשר יצירת אמנות איכותית, בניית סגנון ייחודי הניתן לזיהוי, יצירת כמות (אם יש צורך בכך לצורך ביטוי שלם ומלא), גיוון ועומק ביצירה, ואם יש צורך בכך – יצירה תוך עמידה בזמנים (לדוגמא, כאשר יש מחויבות לתערוכה, תחרות וכו').
בד"כ רגל זו מחוזקת ביותר במסגרות ללימוד אמנות, והאמן (בין אם למד אמנות ובין אם לאו) צריך למצוא דרכים להמשיך ולחזק את הרגל הזו עצמאית, לאפשר לעצמו מסגרת להתפתחות מקצועית: מרחב עבודה (מקום פיזי), זמן לעבודה, ציוד וחומרים, לימוד טכניקות וכלים, העשרת הידע, איסוף מקורות השראה, התנסות, אימון ועוד.

הרגל השיווקית / פרסומית
חיזוק רגל זו מתבטא בהבנה ומודעות למנגנוני וערוצי שיווק, ניצול נכון שלהם ומניעת טעויות העלולות לגרום נזק לתדמית האמן. אמן בתחילת דרכו נדרש פעמים רבות לבצע את פעולות השיווק בעצמו, גם אם מהר מאד הוא מצליח ובונה סביבו מנגנונים לשיווק ופרסום, הבנה שלו בתחומים אלה מאפשרת לו מימוש מלא יותר והוא ידע מה לבקש, כיצד לסייע ולתמוך בפעולות השיווק ולא פחות חשוב- כיצד לא להרוס.
זוהי רגל שאמנים רבים מרגישים בה חולשה ("אני לא יודע לשווק את עצמי") פתיחות ומודעות לתחום זה יכולה לעשות פלאים בקריירה של אמן. ולמעשה, אף אדם אינו יכול לשווק את עצמו טוב יותר ומדויק יותר מאשר האמן עצמו. בסופו של דבר , משרד יחסי ציבור יכול לארגן ראיון לעיתון, אך אינו יכול להתראיין עבור האמן. אמן יכול וצריך לקחת אחריות ולחפש את הדרך הנכונה לו לשווק את עצמו, וככל שיבין יותר בתחום, יוכל לבחור את האנשים הנכונים שיסייעו לו בכך, לחסוך כסף רב ולקבל את האפקט המשרת אותו ואת אמנותו בצורה הטובה ביותר.
תחום השיווק והפרסום הינו דינמי , מתפתח ומשתנה כל הזמן וגם הופך לזול וזמין יותר עם האינטרנט, המיילים, הרשתות החברתיות, אתרים ייעודיים רבים לאמנים (חלק גדול מהם בחינם) ועוד.

חשוב שאמן יתעניין ויתפתח בתחום השיווק וגם אם לא ידע או לא ירצה לבצע את הכל בעצמו, ידע מה הסטנדרט שעליו לעמוד בו , וישכור אנשים שיסייעו לו בתחומים בהם הוא חלש: החל מיכולת התבטאות בהירה בכתב (הצהרת אמן, קורות חיים, אתר אינטרנט) ובעל פה (ראיונות, שיח גלריה, פתיחות של תערוכות), מודעות לאזכור נכון ואפקטיבי בכל אירוע בו הוא משתתף, ייזום והענות לפרויקטים המאפשרים חשיפה לקהל רחב , נוכחות ושימוש נכון באינטרנט (רשתות חברתיות, רשימות תפוצה ועוד).

הרגל העסקית-כלכלית
חיזוק רגל זו מתבטאת בנכונות וביכולת של האמן לבחון את ההתנהלות שלו כעסק – הוצאות מול הכנסות, שאיפה להרוויח יותר כסף מאשר הוא מוציא ומודעות לגורמים המשפיעים על מכירות ורווחים.
פסיביות בתחום זה יכולה למשוך ניצול לרעה של האמן ע"י גורמים שונים: חוזים עם תנאים גרועים, אי עמידה בחוזים, ואפילו מעילה. כל אלה תורמים לתחושת תסכול, חוסר אמון ומרמור מצד האמן.
גם אמן העוסק באמנות שקשה למוכרה (לדוגמא: מיצבים, וידאו -ארט) , יכול להיתרם רבות מנקדות מבט עסקית – כלכלית, הוא יכול למצוא תמיכה מגופים התומכים באמנות, למצוא ספונסרים, או לאזן בין יצירת אמנות "מכירה" ו"לא מכירה".
לעתים הדגש יהיה על הכנסת כסף (תמחור נכון, גבייה, השגת מלגות ופרסים) ולעתים על חסכון בהוצאות: קניית חומרים , ציוד ושירותים זולים יותר או בתנאים טובים יותר, או פיזור נכון של ההוצאות לאורך השנה / שנים (תזרים מזומנים בשפה העסקית).

דוגמא לאמן יצירתי בתחום הכלכלי עסקי הוא דוד גרשטיין www.davidgerstein.com , המגייס מתורמים תקציב להצבת פסליו במוסדות להשכלה גבוהה (תוך ציון שם התורם למרגלות הפסל).

רגל היחסים הבינאישיים והקשרים
חיזוק רגל זו מתבטא בהבנת החשיבות של תקשורת ברורה, נכונה, אסרטיבית ועם זאת אדיבה ונדיבה, ובחשיבות של בנייה ושמירה על קשרים טובים לטווח ארוך עם עמיתים, בעלי סמכות וקהל, ככלי תומך לכל אחת מהרגליים והשולחן כולו.
זוהי רגל חשובה מאד, לאחרונה קראתי תשובתה של בעלת גלריה על השאלה מה הם השיקולים שלה בבחירת אמנים לייצוג, והיא הסבירה שמעבר לשיקולים המקצועיים, במקום חשוב נמצא הקשר האנושי : "אני עובדת רק עם אמנים שנעים לי לעבוד איתם". כיום יש פחות ופחות סבלנות לקפריזות של אמן.
בעולם המהיר וה"תכלסי" בו אנו חיים, ישנה חשיבות גדלה והולכת לתקשורת טובה וחיובית, זה פשוט חוסך זמן ואנרגיה.
השקעה במודעות ואימון בתחום היחסים הבינאישיים יכולה להקל על אמן ולתמוך בכל מטרה מקצועית, שיווקית או עסקית שהוא מעמיד לעצמו.
וכאן, בניגוד לתחומי השיווק והמכירות , אף אחד לא יכול לעשות את העבודה עבור האמן, וכל נזק שיעשה – יגבה מחיר. היכולת לבקש ולקבל ביקורת בנינוחות ללא שמירת טינה, היכולת להודות בטעות, לבקש סליחה, לעמוד בהבטחות, התייחסות מכבדת לכל אדם, אם הוא עמית, בעל סמכות או קהל, פרגון לעמיתים ובעלי סמכות והתעניינות כנה (לא – זו לא חנופה, ואין בכך משום הפחתת כבוד…), היכולת לקבל "לא" ולומר "לא" בנינוחות, היכולת להבהיר ציפיות מראש ולתאם ציפיות, תוך שאיפה למצב של WIN-WIN, נכונות לעזור, נדיבות, ויתור על "דעות קדומות" וטינות כלפי עמיתים, בעלי סמכות וקהל – כל אלה ועוד, הינם בעלי ערך רב ותרומה משמעותית לצמיחת הקריירה של האמן.

לסיכום:
כאשר אנו מוותרים על אמונות ומיתוסים מגבילים, אנו נפתחים לעולם חדש של אפשרויות ויכולים לצאת מקיפאון ופסיביות ולתקווה ואקטיביות.
ובעצם, כאנשים יצירתיים, תוכלו להביא את החשיבה האחרת, היצירתית, גם לתחומים שנראים לכם כיום מאיימים או משעממים ואז השמיים הם הגבול.

במייל הבא אשלח לכם רשימת מדדים ופעולות לביצוע לחיזוק כל אחת מהרגליים. בינתיים תוכלו לבחון את עצמכם ב- 3 מהרגליים באמצעות שאלונים המצויים באתר שלי: כאן >>

אני מאחלת לכם הצלחה במימוש כישרונכם המיוחד.
אתם מוזמנים לשתף אותי במייל taly@coach-art.com  אם וכיצד ההרצאה עזרה לכם בכך ואלו שאלות עלו אצלכם בעקבות המפגש .

שלכם,

טלי נוי-מאיר
מאמנת קריירה ועסקים לאמנים, יוצרים ומעצבים.

אתם מוזמנים לעקוב אחר מאמרים ומידע באתר שלי www.coach-art.com
ובפייסבוק: http://www.facebook.com/taly.coachart

תודות:

לכנרת אביבי – מנהלת ואוצרת גלריה הוראס ריכטר ולצוות על האירוח הנפלא
לאמני התערוכה "טבע הדבר" אמציה ויזל ויפה וינר
לורדה כרמלי מסטודיו 20 – על השיתוף בסיפור האישי שלה
ליעל לוטן ולצוות לוטן תדמיות (קרן, וגיא) על ייזום האירוע
תודה לכל האמנים שהגיעו ולכל האמנים ששיתפו בידע, בדעות, בניסיון ובדילמות.

קטעים נבחרים מתוך ההרצאה בוידאו.תודה לאיתן ריקליס על צילום הסטילס והוידאו, שמוליק כהן-לוז על עריכת הוידאו.

 

© טלי נוי-מאיר – אימון קריירה ועסקים לאמנים ויוצרים

www.coach-art.com | www.coach-art.co.il

תגובה אחת לפוסט “בניית קריירה אמנותית מאוזנת – סיכום הרצאה”

  1. בתאריך 11 ספטמבר 2010 בשעה 9:16 יוספה

    יופי של הרצאה !!!!

    נשמע שהיה מאוד כדאי להיות נוכחת בה.

    אני נמצאת בשני הכובעים במידה מסויימת (גם אימון וגם אומנות ) והצורה שהדברים הוצגו היא נפלאה בעיני , מאוד פרקטית וברורה.

טרקבק | רסס תגובות

לכתוב תגובה