תעשיית המוסיקה – לאן ?
2 באפריל, 2010 מאת טלי נוי-מאיר - מאמנת
תעשיית המוסיקה בעולם וכמובן גם בארץ, עוברת שינוי גדול בשנים האחרונות.
חברות התקליטים הגדולות מתמוטטות, מאבדות את עוצמתן הכלכלית ואת יכולתן להשקיע בזמרים , להקות ומוסיקאים. אין ספק שאחת הסיבות לכך היא התפתחות הטכנולוגיה, הורדת השירים באינטרנט והירידה באחוזי מכירות דיסקים (המתבטאת גם בסגירה של עשרות רשתות וחנויות למכירת דיסקים בעולם כולו).
כמו חברות התקליטים, גם חברות הפקה, מנהלים אישיים ואמרגנים, אינם מסתפקים יותר בנתח רווחים ממכירת דיסקים והופעות, אלא דורשים מהאמן אחוזים גבוהים יותר ויותר מהתמלוגים על השמעות ושימוש במוסיקה.
יותר ויותר אמנים מבינים, שחברת התקליטים אינה אטרקטיבית עבורם, כיוון שבמקרים רבים החוזים מולה גרועים יותר מאשר לקיחת הלוואה בבנק, ומחליטים להפיק את עצמם, לשכור מעבדים מוסיקליים, נגנים, אנשי יחסי ציבור או לשווק את עצמם באמצעות הפלטפורמות האינטרנטיות הרבות, למכור את המוזיקה שלהם ישירות לקהל היעד, בהופעות ובאינטרנט וכך להרוויח פי 10 מאשר אם היו עושים זאת באמצעות חברת תקליטים.
תהליך שינוי זה אולי אינו נוח לאמנים, שכן הם נדרשים להבין בתחומים רבים שאינם קשורים ליצירת המוסיקה עצמה: שיווק, הפצה, מכירות, עסקים, יחסי ציבור וקשר עם מעריצים, הם צריכים לוותר על הפנטזיה של "חברת תקליטים תגלה אותי, תחתים אותי , תהפוך אותי לאמן מצליח, ואני אשב בבית ואכתוב מוזיקה, והכסף יזרום"… אך בעיני שינוי זה הוא מבורך, שכן הוא מחזיר את ההיגיון והצדק לעסקי המוזיקה ואת הכוח, ההשפעה, החופש והעצמאות האמנותית והכלכלית לאמנים עצמם.
כך אולי נפסיק לשמוע על אמנים שתובעים את חברות התקליטים והאמרגנים שמעלו באמונם העיוור, ונתחיל לשמוע על אמנים המנהלים את בחירותיהם העסקיות והאמנותיות, ונהנים מפרי כישרונם.
לאחרונה, התוודעתי לג'ון הרטמן John Hartmann,אמרגן ומפיק ותיק בעסקי המוסיקה בארה"ב (50 שנה בתחום), אשר היה מעורב בפיתוח קריירות של אמנים רבים וטובים כמו: סוני ושר, ניל יאנג, ג'וני מיטשל, האיגלס, קרוסבי סטילס ונאש, ג'קסון בראון, להקת אמריקה ועוד…
בשנת 2008 הקים הרטמן מיזם אינטרנטי חדשני בשם The Holodigm, www.holodigmmusic.com , המהווה את הביטוי לחזון שלו והבנתו את עסקי המוסיקה החדשים, או כפי שהוא קורא להם: הרנסנס של עסקי המוסיקה , העידן שאחרי נפילת חברות התקליטים.
הרטמן אגב, אינו מדבר על קריסת ,תעשיית המוסיקה, אלא רק על קריסת תעשיית חברות התקליטים, שכן עסקי המוסיקה כוללים ענפים שלא נפגעו, הופעות, מכירת מוצרים מסחריים (merchandise) , מכירת זכויות שימוש במוסיקה לסרטים ופרסומות ותמלוגים על השמעת מוסיקה.
מטרת ה- Holodigm , להוות מקלט אמנותי ועסקי מקוון, למוסיקאים והאמרגנים שלהם. החלק הראשון של המיזם – האקדמיה, כבר פעיל, ובו עשרות הרצאות וידאו של ג'ון הרטמן עצמו והרצאות אורח, ההרצאות מסבירות בבהירות את עולם עסקי המוזיקה בעבר והיום ונותנות ידע, הבנה וכלים לכל מוזיקאי ואמרגן. חלק מההרצאות הינן לצפייה ללא תשלום וחלקן למנויים בלבד (בעלות חד פעמית של 49.99 דולר) לדוגמא: הרצאות המסבירות את התפקידים השונים בעסקי המוסיקה: האמן, הסוכן, האמרגן, המפיק, עורך הדין, איש יחסי הציבור ועוד. אמנם חלק מהתוכן רלוונטי יותר לעסקי המוסיקה בארה"ב, אך מידע רב מתאים למוסיקאים הפועלים בכל מקום בעולם, ומלבד זאת, יותר ויותר אמנים ישראליים מבינים שבעולם החדש, אין טעם להיצמד לשוק הישראלי המצומצם והיום יותר מתמיד יש באפשרותם לפנות לקהל הרחב של העולם כולו ולכן המידע על מבנה השוק בחו"ל רלוונטי ביותר.
כל ההרצאות מרתקות ומלמדות, אישית, אני ממליצה במיוחד על 3 הרצאות חשובות בנושא השימוש ברשת האינטרנט לשיווק והפצה של מוסיקה מוקלטת והופעות.
החלק השני במיזם הינו קהילה , שכרגע כוללת פורום ובלוג, באמצעותם ניתן להתעדכן המתרחש בעולם המוסיקה החדש, לשאול את הרטמן שאלות ולהחליף מידע עם מוסיקאים ואמרגנים.
בעתיד הקהילה תכיל גם מבצעים והנחות, פלטפורמה לרישות עסקי ועוד.
החלקים הנוספים במיזם הנמצאים בתהליך של גיוס כספים ופיתוח הם:
MEDIA – ערוצי שיווק והפצה
SongWorks – שרות אונליין לייעוץ והכוונה באומנות כתיבת והפקת שירים ע"י מומחים מהשורה הראשונה.
Coaches – שירותי אימון וייעוץ אונליין למוסיקאים.
פרטים נוספים בבלוג של ג'ון הרטמן
בימים אלה, אני נמצאת במגעים עם ג'ון הרטמן להביאו להרצות בארץ, המעוניינים מוזמנים להיות איתי בקשר אישי במייל: taly@coach-art.com
ולסיום:
בספרו האוטוביוגרפי ( Clapton: The Autobiography. 2007), מסיים אריק קלפטון (מגדולי הגיטריסטים, זמר, כותב ומלחין רוק ובלוז) בפסקה הנפלאה הבאה:
"סצינת המוסיקה, כפי שאני רואה אותה היום, היא מעט שונה משהיתה בנעורי. האחוזים הם בערך אותם אחוזים – 95 אחוז זבל 5 אחוז מוסיקה טהורה. עם זאת, שיטות השיווק וההפצה הינן באמצעו של שינוי ענקי, ובתום העשור הזה, אני חושב שזה לא סביר שחברות התקליטים הקיימות כיום יהיו עדיין בעסקי המוזיקה. עם הכבוד הגדול לכל המעורבים, זו לא תהיה אבידה גדולה. מוזיקה תמיד תמצא את דרכה אלינו, עם או בלי עסקים, פוליטיקה, דת או כל בולשיט אחר המקושר אליה. מוסיקה שורדת הכל, וכמו אלוהים, היא תמיד נוכחת. היא לא זקוקה לעזרה, ואינה סובלת ממעצורים. היא תמיד מצאה אותי, ובברכת ואישור האל, היא תמיד תמשיך."
(תרגום חופשי – טלי נוי-מאיר)
ואני מצטרפת ואומרת בשם ולמען יוצרי וצורכי המוסיקה – אמן! עכשיו זה בידינו.
נוסף באיחור:
גם בי"ס ברקלי מזהה את הפוטנציאל החדש ומציע קורסים אונליין בנושא תעשיית המוסיקה החדשה :
כאן יש ספר בחינם בנושא -
http://www.berkleemusic.com/welcome/music-business-handbook
© כל הזכויות שמורות טלי נוי מאיר
אימון קריירה לאמנים, יוצרים ומעצבים
www.coach-art.co.il
[…]
טלי היקרה
שמחתי לקרא את הפוסט המעניין והמרגש שחיזק את הדרך האומנותית בה אני הולך מזה שנים רבות.
תודה על האינפורמציה שהיתה חדשה עבורי לגבי ג'ון הרטמן
תמיד יחלתי לתקופה הזאת שמח שסוף סוף היא היגיעה!!!!
וזוהי רק ההתחלה !!!
אמיר פרוהליך
מוסיקאי – מייסד E.D.M
eazy driving music
אני חדש בכל העסק של עיסקי המוזיקה ויש דבר אחד שאני לא מבין איך אני אמור להשיג כסף כדי לעשות מוזיקה ברמה רצינית באולפן עם מנהל מוזיקלי מקצועי שיכול לעלות 200000 שקל ללא החתמה בחברת הקלטות הרי רק להם יש את הכסף להפקות רציניות באמת
שלום צור,
ישנן דרכים רבות לחסוך בעלויות הפקה או לגייס כספים להפקת יצירה אמנותית.
לדוגמא – רמי קליינשטיים בתחילת דרכו לא יכול היה לשלם לנדנים שלו ולכן יצר את להקתו "המועצה" , אשר האמניו בו ובשירים והיו שותפים עסקיים, אשר מקבלים עד היום נתח מהתמלוגים על השירים שהקליטו איתו.
יש חברות שאינן חברות תקליטים ומשקיעות במאינם, בארץ לדגומא: ארומה, סלקום.
אם אתה רוצה להרחיב – אתה מוזמן לפנות אלי במייל האישי: taly@coach-art.com
תודה אמיר. והמון הצלחה!
טלי יקרה,
אני בעיצומו של תהליך מוסיקלי, וזה בהחלט לא פשוט. שמחתי לקרוא את המאמר שלך שהאיר את עיניי, ונתן פרספקטיבה חדשה וחיובית יותר על דרכם של אומנים חדשי לפריצה.
הייתי שמחה לשמוע הרצאות שלך ברימון, ופחות הרצאות מהאסכולה הישנה והפחות ריאלית ששמעתי.
תודה לך,
שירי.